Mätinstrument
Hälsolitteracitet kan definieras och mätas på många olika sätt. Ett sätt är att använda sig av validerade instrument (frågeformulär) som syftar till att mäta hälsolitteracitet.
Fem instrument finns tillgängliga på svenska; S-FHL, S C&C HL, HLS-EU-Q16, HLQ och eHEALS. Samtliga är översättningar av internationellt framtagna och använda instrument.
Det som är viktigt att tänka på vid val av mätinstrument är att vara noga med syftet och vara säker på vad det är som ska mätas. Som stöd i valet att välja rätt instrument vill vi tipsa om "The Health Literacy Tool Shed - A database of health literacy measures", en webbaserad databas över olika instrument som kan användas för att mäta hälsolitteracitet. Webbplatsen innehåller information om vad det finns för olika instrument som mäter hälsolitteracitet, samt vad dessa har för psykometriska egenskaper, baserat på vetenskapligt granskad litteratur. Genom att klicka i olika kriterier kan man få hjälp med att identifiera det instrument som bäst passar det syfte som finns med undersökning man tänkt genomföra. För mer information se: https://healthliteracy.bu.edu/
Tillgängliga svenska mätinstrument
S - FHL
Skala för funktionell hälsolitteracitet består av fem frågor. Den svenska versionen är validerad genom test-retset och genom intervjuer med målgrupp och olika professioner inom hälsoområdet. Handledningen för skalan beskriver hur skalan har utvecklats, vad man bör tänka på då den används och hur insalmad data ska analyseras. Instrumentet finns även översatt till arabiska, somaliska, persiska, dari, engelska och sorani. Kontaktperson: Josefin Wångdahl, Karolinska Institutet (josefin.wangdahl@ki.se)
svensk-skala-for-funktionell-halsolitteracitet-version-2.pdf
manual-sfhl-skala-version-3.0-november-2016.pdf
guidelines-sfhl-swedish-version-3-1-january-2017.pdf
S - C & C HL
Skala för kommunikativ och kritisk hälsolitteracitet består av fem frågor. Den svenska versionen är validerad genom test-retset och genom intervjuer med olika professioner inom hälsoområdet. Handledningen för skalan beskriver hur skalan har utvecklats, vad man bör tänka på då den används och hur insalmad data ska analyseras. Kontaktperson: josefin.wangdahl@ki.se
skala-for-kommunikativ-och-kritisk-halsolitteracitet.pdf
manual-skkhl-skala-version-3.0-januari-2017.pdf
HLS-EU-Q16 SE
Svensk version av det europeiska hälsolitteracitetsinstrumentet HLS-EU-016 är en kort version av ett det längre hälsolitteracitetsinstrumentet HLS-EU-Q47 (HLS-EU Consortium (2012): HLS-EU- Q47. The European Health Literacy Survey Questionnaire). Instrumentet består av 16 frågor vilka mäter olika dimensioner av hälsolitteractet. Instrumentet finns på flera språk, bl.a. engelska, tyska, spanska, arabiska, somaliska, persiska, dari, och sorani. Kontaktperson: Josefin Wångdahl, Karolinska Institutet (josefin.wangdahl@ki.se)
HLS19-Q12
HLS19-Q12 är en kort version av ett det längre hälsolitteracitetsinstrumentet HLS-EU-Q47 (HLS-EU Consortium (2012): HLS-EU- Q47. The European Health Literacy Survey Questionnaire). Instrumentet består av 12 frågor vilka mäter olika dimensioner av hälsolitteractet. Instrumentet har bl.a. använts i samband med den senaste Europeiska hälsolitteracitetskartläggningen och finns således översatt på ca 20 språk inkl arabiska och somaliska. Mer information om utveckling och validering av instrumentet finns i M-POHLs HLS19 rapport.
Studie som undersöker den svenska versionen visar att instrumentet är har tillfredställande validitet och lämpar sig för att bedöma genrell hälsolitteracitet bland svensktalande personer i Sverige. Validation of the Swedish version of HLS19-Q12: a measurement for general health literacy. Instrumentet är fritt att använda i forskning och för utvärdering som är icke-kommersiell. Ansökan görs via M-POHLs webbsida: Using the HLS19 instruments | M-POHL - WHO Action Network on Measuring Population and Organizational Health Literacy
Kontaktperson för svensk version: Josefin Wångdahl, Karolinska Institutet (josefin.wangdahl@ki.se)
eHLQ
eHealth Literacy Questionnaire (eHLQ) är ett självskattningsintrument med 35 frågor som mäter eHälsolitteracitet utifrån de 7 domänerna i eHealth Literacy Framework (eHLF). Enligt eHLF är eHälsolitteracitet ett samspel mellan uppfattningar/erfarenheter hos individen och egenskaper hos eHälso-systemen. eHLQ kan användas för många olika syften, däribland kartläggning av eHälsolitteracitet i olika grupper och utvärdering av interventioner inom eHälsa. Den svenska versionen har uppvisat goda psykometriska egenskaper.
Kontaktperson svenska version: Anna Sjöström, Umeå universitet (anna.e.sjostrom@umu.se) Kontaktperson originalversion: Kerrie Paulger, Swinburne University. (kpaulger@swin.edu.au)
Webbsida: HLQ-info@swin.edu.au
eHEALS
Instrumentet består av 8 frågor och syftar till att mäta en persons egen uppfattning vad gäller sina förmågor att söka efter, hitta, förstå och värdera hälsoinformation från elektroniska källor och använda den kunskap som erhållits för att lösa ett hälsoproblem. eHEALS finns översatt till svenska och arabiska. Dessa versioner har testats psykometriskt och visat sig vara valida. Kontaktperson: Josefin Wångdahl, Karolinska Institutet (josefin.wangdahl@ki.se)
Översättning och validering av instrument
Just nu pågår arbete med att översätta, kultuanpassa och pilottesta/validera ytterliggare två hälsolitteracitetsinstrument för att kunna använda dem i svensk kontext. Arbetet genomförs i samverkan med det Europeiska hälsolitteracitetsnätverket M-POHL.
OHL-PHC syftar till att bedöma organisatorisk hälsolitteracitet inom primärvården. Under 2024-2025 har den engelska versionen översatts och kulturanpassats för att passa en svensk kontext. Preliminära resultat från pilottestning visar att vårdpersonal upplever att instrumentet är ett relevant verktyg, att arbetet med det ökar medvetenheten om organisatorisk hälsolitteracitet, ger nya perspektiv och stimulerar givande diskussioner mellan olika yrkesgrupper om hur organisatorisk hälsolitteracitet kan främjas i den egna organisationen. OHL-PHC verktyget är fritt att använda för den som vill kartlägga och främja organisatorik hälsolitteracitet i primärvården. Kontaktperson: Charlotte Sylwander, FoU Spenshult (charlotte.sylwander@fou-spenshult.se)
HLS24 Ment-HL (på svenska PHL) syftar till att bedöma psykisk hälsolitteracitet på befolkningsnivå. Instrumentet har tagit fram inom det Europeiska hälsolitteracitetsnätverket M-POHL och används av flera länder som deltar i 2024-2025 års Europeiska kartläggning av hälsolitteracitet. Preliminär svensk version finns men pilottestning och validering krävs innan det kan användas i svensk kontext. Om du är intresserad av instrumentet kontakta: Josefin Wångdahl, Karolinska Institutet (josefin.wangdahl@ki.se) som occkså varit med och tagit fram originalversionen.
Text: Senast uppdaterad: 2025-08-27